piątek, 13 marca 2015

Dzień drugi - wycieczka samochodowa i Madeira Theme Park w Santanie

Dnia drugiego postanowiliśmy wybrać się na samochodową wycieczkę po wyspie oraz zajrzeć do Tematycznego Parku w Santanie. Z hotelu udaliśmy się w kierunku Ribeiro Frio, gdzie znajduje się obszar Parku Narodowego - ciekawostką jest to, że ponad 60% powierzchni wyspy zajmuje ten właśnie park :) Nazwa właściwa - Natural Parque do Ribeiro Frio. Jechaliśmy drogą ER103, która jest bardzo kręta i widokowa. Odległość od hotelu do Santany to około 40km, ale uwaga - potrzeba na tę trasę sporo czasu, gdyż średnia prędkość możliwa to około 40km/h. Momentami bardzo stromo, bardzo wąsko - początkowo robiło to na nas wrażenie, jednak z dnia na dzień, oswoiliśmy się z widokami i przpaściami i nasza prędkość nabierała tempa :P Po drodze nie da się nie zauważyć pozostałości po pożarach, które w 2012 roku "nawiedziły" to miejsce.

Gdzie cieplej, szczególnie przy kamieniach i murach możemy spotkać wygrzewające się jaszczurki...
Tradycyjny, ręcznie wyrabiany instrument maderyjski - Brinquinho. Tutaj w sporym powiększeniu :P

Santana to niewielkie miasteczko znane dzięki parkowi, który znajduje się na jego terenie. Park otwarty jest cały rok i większość atrakcji jest udostępniona nawet dla 2-ki turystów... Przed parkiem znajduje się bardzo duży bezpłatny parking - zauważyliśmy, że przy atrakcjach turystycznych, parkingi są w 90% bezpłatne. Cena za wstęp wynosi 10euro za dorosłą osobę. Być może nie jest to mało, ale atrakcji nie brakuje i naszym zdaniem warto tę cenę zapłacić. A co możemy tutaj zobaczyć:

1. Historia Madery w obrazach

Jest to multimedialne miejsce, gdzie możemy obejrzeć kilka prezentacji dotyczących tradycji Madery. Punktem głównym programu jest historia Madery przedstawiona w postaci trójwymiarowej prezentacji - możecie obejrzeć tutaj. Tu dowiadujemy się o odkrywcach Madery, o najazdach, o tym, kto w historii odwiedził te wyspę... - werjsa językowa anielska, wchodzimy o wyznaczonych godzinach.

2. Stary młyn

Bolo do Caco - kosztuje 0,59euro i smakuje jak pyszny polski chleb :)) Na Maderze najczęściej podawany z masłem czosnkowym oraz pietruszką.

Bolo do Caco...
Tutaj dowiadujemy się w jaki sposób kiedyś wyrabiano mąkę i co z niej wyrabiano. Swoją drogą najbardziej popoularny mączny wyrób na Madrze to Bolo do Caco. Jest to pszenny lub kukurydziany podpłomyk pieczony na specjalnej płycie. Maderyjczycy jedzą go przekrojonego na pół, zapiekają w nim różne rzeczy lub stosują jako dodatek do sosów. Naszym zdaniem pieczywo na Maderze - nie tylko Bolo do Caco - jest wyśmienite - bułki są przepyszne...

Przepis na Bolo de Caco:
1 kg mąki
750 gr słodkich ziemniaków (Bataty)
25 g drożdży piekarskich
1 szczypta soli
woda

Przygotowanie:
Obrać ziemniaki, zagotować wodę i zetrzeć ziemniaki na puree. Wymieszać drożdże w małej ilości wody (150 ml + -), dodać sól. Umieścić mąkę na czystej powierzchni, zrobić w środku otwór i umieścić w nim słodkie ziemniaki i drożdże. Tak przygotowane ciasto zostawiamy na 2-3 godziny. Po upływie tego czasu, ciasto należy podzielić na małe porcje i spłaszczyć je (na powierzchni lekko posypanej mąką). Następnie piec dwustronnie na ceramicznej płycie.

Wskazówka: Najlepsze z masłem czosnkowym, posiekaną natką pietruszki i i odrobiną soli.
_________________________________________________________________________________

3. Zielony labirynt

Zielony labirynt z wysokich tuji. Zgubić się raczej trudno, ale atrakcja fajna - można odetchnąć od palącego słońca i odpocząć w cieniu. W labiryncie sporo korytarzy, ale też ławeczki, jeśli ktoś potrzebuje odpoczynku. Na zdjęciu po lewej widać wychylającą się głowę Sebastiana, ale tylko dla bystrego oka ;)

4. Tradycyjne gospodarstwo z Madery

Część mieszkalna z dwoma izbami.

Tradycyjne maderyjskie gospodarstwo składało się z 3 oddzielnych budynków. W jednym z nich była kuchnia, w drugim sypialnia, a trzeci to po prostu wychodek. Zaskoczyło nas to, że kuchnia i sypialnia były oddzielnymi budynkami, co widać na zdjęciach. W budynku "kuchennym" nie było komina - palenisko było otwarte. Część kuchenna budowana była z kamienia, a izba sypialna budowana była z drewna, słomy i trzciny.

Prawdiwe.....

Po prawej część kuchenna.

Maderyjskie grządki.
Wizytówka Madery - Strelicja Królewska...

5. Kino ileśtam-D ;P

W kinie możemy obejrzeć film, który promuje wyspę Maderę. Historia opowiada o parze nowożeńców, która odiwedziła to miejsce. Film ciekawie przedstawia główne atrakcje Madery oraz pokazuje, co można tutaj robić... Kino posiada ruchome fotele i wchodzi się o wyznaczonych godzinach.

6. Muzeum Madery

Obejrzymy tutaj kilka multimedialnych prezentacji...
Znani odkrywcy.

Ciekawie przedstawiona prezentacja wszystkich regionów Madery.
W jaki sposób uprawiało się i uprawia ziemię na Madrze.
Wyspa w całej okazałości...

Santa Maria - czyli środek transportu Krzysztofa Kolumba.
Jedna z sal muzeum poświęcona została CR7 - chyba nie musimy nikomu przedstawiać :)
7. Chałupnictwo

Ciekawą cześcią muzeum są wystawy wyrobów chałupniczych. Każda z nich znajduje się w odrębnym domku....
Ręcznie wyrabiane pamiątki, które można przywieźć z Madery.

A tutaj - pani przędzie z owczej wełny wyroby folklorystyczne, np. spódnicę,podobną ma na sobie :)

8. Odkryjmy wyspę Maderę.

W tej części wystawy nie można było robić zdjęć, a więc tylko wzmianka. Wsiadamy do łódki, która "płynie" przez kolejne etapy powstawania wyspy. Ta atrakcja z pewnością spodoba się najmłodszym. A skoro o dzieciach mowa - na terenie parku znajduje się spory plac zabaw dla dzieci i atrakcje wodne...

9. Domki jak z bajki...

Na naszej ścieżce zwiedzania mamy możliwość zobaczenia domków, które są charakterystyczne dla miejscowości Santana...
10. Atrakcje wodne i pociąg...

Można popływać łodzią, czy postrzelać do postaci na wodzie - raczej dla dzieci...

Atrakcje wodne raczej ominęliśmy, ale gdybyśmy byli z dzieckiem napewno skorzystalibyśmy ze wszystkiego. Podobnie nie odbyliśmy podróży pociągiem, który obwozi turystów po parku...
11. Sklepy i restauracja

Nie korzystaliśmy, ale są :P

W drodze powrotnej zrobiliśmy kilka zdjęć...

Kładka do Centrum wulkanicznego w Sao Vicente. Nie odwiedzaliśmy, ale dla zainteresowanych link:

I na zakończenie dzisiejszego dnia - krótki, późno-popołudniowy filmik oceanu :)